Volkswagen
  • Vlaggenschip van de modelreeks: de exclusieve Golf R is met 235 kW (320 pk) voortaan het krachtigste model van het bestsellergamma van Volkswagen
  • Wereldpremière: Rijdynamiekmanager verbindt de vierwielaandrijving met de onderstelregeling DCC en het sperdifferentieel XDS

Volkswagen breidt het spectrum van de sportieve Golf-modellen in sneltempo uit. Na het debuut van de GTI, GTI Clubsport, GTE en GTD volgt nu het dynamische vlaggenschip van de achtste generatie van de Golf: de nieuwe Golf R. Met een vermogen van 235 kW (320 pk) is dit het krachtigste Golf-model ooit. Het nieuwe vlaggenschip van de modelreeks stuurt 420 Nm koppel naar de standaard vierwielaandrijving. De vijfde editie van de sportwagen accelereert in slechts 4,7 seconden tot 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. De Golf R kan wel optioneel besteld worden met een R-Performance-pack; in dat geval wordt de topsnelheid opgetrokken tot 270 km/u. Het R-Performance-pack omvat bovendien een grotere, tegen het dak opgewerkte achterspoiler (extra downforce op de achteras), 19- in plaats van 18-duimsvelgen en de twee extra rijprofielen ‘Special’ (Nürburgring-Modus) en ‘Drift’.

Het exterieur

Voorpartij. Alle vijf generaties van de Golf R hebben een permanente vierwielaandrijving gemeen, evenals een geïndividualiseerd design en een even exclusieve als sportieve uitrusting. Wat het exterieur van de nieuwe Golf R betreft, omvat deze uitrusting de nieuw in R-design ontworpen voorbumper met een splitter in autosportstijl (voorspoiler), zijdelingse wings als grote stroomlijnelementen (in koetswerkkleur) en R-specifieke ventilatieroosters. Alle zwarte elementen zijn uitgevoerd in hoogglans. De sensoren van de Park Distance Control (Park Assist) vooraan zijn geïntegreerd in de bumper. In het bovenste radiatorrooster van de Golf is, typisch voor de R-modellen, een blauwe dwarslat geïntegreerd, die – zodra de auto wordt gestart – als ledstrip voor het eerst verlicht is en zijdelings als dagrijlicht tot in de voorvleugels reikt. Onderaan de ledlichtstrip sluiten de standaard ledkoplampen mooi aan. Rechts in het radiatorrooster refereert het R-logo als herkenningsteken naar de aandrijving van de krachtigste Golf.

Silhouet. De Golf R is een vierdeurs, zoals alle modellen van de achtste generatie van deze modelreeks. Aan de zijkant wordt het R-model gekenmerkt door de lichtmetalen 18-duimsvelgen van het type ‘Jerez’, exclusieve zijdrempels, de buitenspiegelkappen in mat chroom (inclusief R-projectie op de weg bij het openen en sluiten van de Golf R) en het onderstel dat 20 millimeter verlaagd is ten opzichte van de rest van het gamma. Gemakkelijk te herkennen door de standaard 18-duimsvelgen: de blauwe remklauwen van het 18 duim grote remsysteem. Bovendien kan de Golf R optioneel met lichtmetalen 19-duimsvelgen geconfigureerd worden. Hier kan gekozen worden voor de velgen Estoril (spaken gepolijst en binnenkanten in Black of volledig in Black) en Adelaide (spaken gepolijst en binnenkanten in Black). Eveneens in het aanbod: de lichtmetalen 18-duimsvelgen Bergamo (wintervelg) en semislicks van 19 duim (banden) voor op circuit.

Achterpartij. Ook de achterbumper van de Golf R heeft een typisch design. De diffusor, eveneens nieuw ontworpen en gelakt in zwarte hoogglans, werd hier geïntegreerd. Hij wordt geflankeerd door de elegant verchroomde dubbele uitlaatpijpen van het standaard sportuitlaatsysteem. Een ander specifiek kenmerk van de Golf R zijn de vier klepgestuurde uitlaatpijpen. Optioneel zal Volkswagen voor de nieuwe Golf R opnieuw een zeven kilogram lichtere titanium Akrapovič-uitlaat aanbieden (sound eveneens regelbaar via kleppen). Het R-logo werd centraal onder het VW-embleem op de achterklep aangebracht. Een dakrandspoiler zorgt bovendien voor de nodige downforce op de achteras. Zoals alle Golfs is ook de nieuwe R standaard uitgerust met ledachterlichten.

Drie sportieve koetswerkkleuren. De nieuwe Golf R kan in drie kleuren geconfigureerd worden. Dé typische R-kleur is Lapiz Blue Metallic. Daarnaast zal de Volkswagen verkrijgbaar zijn in Pure White of Deep Black Pearl Effect – klassieke kleuren van de sportieve Golf-modellen.

 

Het interieur

Geïndividualiseerde instrumenten. Met het debuut van de achtste generatie van de Golf heeft Volkswagen de instrumenten en bedieningselementen van zijn wereldwijd bestverkopende modelreeks (meer dan 35 miljoen exemplaren tot nu toe) uitgebreid gedigitaliseerd. Dit zorgt er in de nieuwe Golf R voor dat de graphics van het standaard infotainmentsysteem Discover Media (o.a. met 10-duimsscherm, navigatie en spraakbesturing) en de eveneens zonder meerprijs verkrijgbare Digital Cockpit Pro (volledig digitale instrumenten) speciaal aangepast kunnen worden aan het voertuig. Zo verwelkomt het Discover Media-systeem de bestuurder met een nieuw ontworpen R-welkomstscherm, zodra de auto wordt geopend met de eveneens R-specifieke autosleutel of optioneel via Keyless Access.

Digital Cockpit Pro met R-view. Specifieke graphics met een R-logo kenmerken ook de Digital Cockpit Pro. Over het algemeen kunnen met de View-knoppen op het nieuwe multifunctionele stuurwiel verschillende weergaveopties gekozen worden: naast de reeds bekende weergaveopties van andere modellen uit de reeks biedt de Digital Cockpit Pro van de Golf R een zogenaamde ‘Sport-Skin’ met een centrale, ronde toerenteller met R-specifiek design en R-logo. Daarenboven biedt de Golf R een nieuwe, driedimensionaal ogende weergave – genaamd ‘R-view’ – met numerieke velden. Daarbij werd als exclusieve functie aan de bovenste rand van het scherm een nieuwe, horizontale toerentalverklikker ingewerkt. De schaalverdeling van dit vlakke, horizontaal uitgelijnde instrument gaat van 0 tot 8 (wat overeenkomt met 0 tot 8.000 t/min). In de rijprofielen ‘Special’ en ‘Drift’ – en bij gelijktijdige activering van de manuele DSG-modus – geeft het display intuïtieve schakeladviezen weer, in de vorm van een schakelverklikker. De bestuurder schakelt in de manuele DSG-modus door middel van een shift-by-wire-toets in de middenconsole of via schakelpeddels aan het stuur. Vooral op circuit biedt de schakelverklikker een waardevolle ondersteuning, omdat bij de rijprofielen ‘Special’ en ‘Drift’ bewust niet automatisch opgeschakeld wordt. Als extra informatie kan de Digital Cockpit Pro van de Golf R ook actuele gegevens weergeven, zoals de turbodruk, de transmissietemperatuur, het koppel, het vermogen, een G-meter (G-krachten) en de koppelverdeling van de vierwielaandrijving. Daarnaast is de Digital Cockpit Pro van de Golf R uitgerust met een rondetimer voor op circuit.

 

Topsportstoelen en stuur met R-knop. Ook de interieuruitrusting van de Golf R werd geïndividualiseerd en uitgebreid. De bestuurder en voorpassagier nemen plaats op de topsportstoelen van de nieuwe Golf-generatie met geïntegreerde hoofdsteunen. De middenstroken van de zittingen in ‘Sardegna’-patroon zijn in zwart-blauw uitgevoerd, en de buitenkanten in ‘ArtVelours’. Op de middenstroken van de rugleuningen prijkt een R-logo. Optioneel wordt een bekleding in zwart nappaleder aangeboden, met elementen in koolstofvezellook met blauw oplegwerk in de zijvlakken, evenals een blauw R-logo in de rugleuning. Ook het multifunctionele lederen sportstuur werd speciaal ontworpen: het heeft ergonomisch gevormde DSG-schakelpeddels die groter zijn dan in de rest van het gamma, een blauwe stuurspaak op 6 uur, blauwe sierstiksels en een R-knop voor de rechtstreekse selectie van de verschillende rijprofielen. Als de bestuurder de R-knop iets harder indrukt, activeert hij ook direct het Race-profiel. Ook dashboardoplegwerk in koolstofvezellook, R-specifieke deurbekleding, vloermatten met het R-logo evenals pedaalkappen en de voetsteun voor de bestuurder in geborsteld roestvrij staal behoren tot de uitgebreide standaarduitrusting van de Golf R, net zoals een zwarte dakhemel en een met het display gesynchroniseerde sfeerverlichting voor het dashboard en de deuren (30 kleuren).

Vraag meer informatie aan
Photo 1 / 1