Škoda

22 jaar nadat de ŠKODA FABIA zijn debuut beleefde zet de Tsjechische autobouwer de vierde generatie van zijn populaire kleine wagen in de startblokken. Hij is voortaan gebaseerd op het modulaire platform MQB-A0 van Volkswagen-groep en hij is de ruimste van zijn segment, met nog verbeterde comfortelementen en talrijke geavanceerde veiligheids- en rijhulpsystemen. Klassieke en aantrekkelijke merkkwaliteiten zoals waar voor zijn geld, functionaliteit op hoog niveau en een waaier aan Simply Clever-functies maken van de nieuwe FABIA een echte ŠKODA.

Voor het eerst is de ŠKODA FABIA gebaseerd op het modulaire platform MQB-A0 van Volkswagen-groep, waardoor de binnenruimte nog kon worden vergroot. De nieuwe FABIA doorbreekt voortaan de viermetergrens met zijn 4.108 millimeter en is gevoelig langer dan zijn voorganger. De koffer – die met 330 liter al de grootste van het segment was – kreeg er nog eens 50 liter bij en komt aan een genereuze 380 liter. Omdat hij op het platform MQB-A0 is gebaseerd, biedt de nieuwe FABIA voortaan talrijke rijhulpsystemen die tot op heden voorbehouden waren aan modellen uit hogere segmenten. In combinatie met het nog stijvere koetswerk biedt de kleine wagen een uitstekende actieve en passieve veiligheid.

Emotioneel design, beste aerodynamica van zijn segment en een rijbereik van meer dan 900 kilometer

Het emotionele design en de zelfverzekerde verhoudingen maken de nieuwe FABIA bijzonder aantrekkelijk. Messcherpe koplampen en achterlichten met ledtechnologie en kristalstructuren benadrukken zijn dynamische uitstraling. Het hertekende interieur heeft een symmetrisch dashboard met een zwevend centraal scherm, een optioneel digitaal instrumentenbord en horizontale decoratieve strips. Bij de marktintroductie zijn de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style verkrijgbaar.

Koetswerk: emotioneel design en nieuwe proporties

Groter, geavanceerder en emotioneler: de vierde generatie van de ŠKODA FABIA is gegroeid en zet de huidige designtaal verder. Met zijn atletische verhoudingen, sculpturale lijnen en scherp getekende koplampen en achterlichten met ledtechnologie oogt de jongste FABIA bijzonder dynamisch en emotioneel.

De wagen is gebaseerd op het modulaire platform MQB-A0 van Volkswagen-groep en is tegelijk ruimer en groter. Dankzij gesofisticeerde details zoals de aerodynamisch geoptimaliseerde velgen en actief verstelbare koelkleppen in de onderste luchtinlaat van de voorbumper haalt de nieuwe FABIA een weerstandscoëfficiënt (cd) van 0,28, waarmee hij een nieuw record vestigt in het segment van de kleine wagens.

Sculpturale lijnen, bijvoorbeeld op de motorkap, dynamische proporties en moderne lichtblokken met ledtechnologie en de typische kristalachtige structuren van ŠKODA creëren een bijzonder emotionele look. Een kleine designblikvanger is te vinden op de voordeuren: de koetswerklijnen vormen daar de kenmerkende driehoek van de Tsjechische vlag. De scherp uitgesneden koplampen met standaard ledtechnologie lopen door tot het ŠKODA-radiatorrooster. De full-ledvarianten bieden een krachtiger dimlicht en grootlicht, naast bochtverlichting en adaptieve lichtfuncties. Full-ledachterlichten zijn een andere optie.

In elk opzicht groter

In vergelijking met de drie eerste modelgeneraties is de jongste ŠKODA FABIA zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant groter, terwijl zijn gewicht quasi gelijk is gebleven. Met zijn lengte van 4.108 millimeter doorbreekt hij voor het eerst de grens van vier meter. In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe FABIA 111 millimeter langer.

Koelkleppen verlagen brandstofverbruik bij 120 km/u met tot 0,2 l/100 km

Een belangrijk aerodynamisch kenmerk is het nieuwe type koelkleppen in de onderste luchtinlaat van de voorbumper, die ŠKODA voor het eerst gebruikt in dit wagensegment. Actief verstelbare kleppen gaan automatisch dicht wanneer er weinig behoefte is aan koeling, waardoor de aerodynamica verbetert.

Met de vierde generatie van de FABIA hebben we de volgende stap gezet in de typische emotionele designtaal van ons merk. Met zijn nieuwe verhoudingen oogt ons instapmodel veel dynamischer en volwassener. Tegelijk belichaamt de nieuwe FABIA van bij de eerste aanblik een moderne levensstijl. We hebben bewust de essentie van de nieuwe FABIA niet veranderd: zoals zo typisch is voor een ŠKODA is hij een functionele en praktische dagelijkse metgezel.

Door Oliver Stefani, Hoofd ŠKODA Design

Geoptimaliseerde luchtweerstand aan de achterkant en eerste FABIA met aerodynamisch geoptimaliseerde wielen

Ongeveer een derde van de totale luchtweerstand van een wagen wordt veroorzaakt door turbulentie achteraan. De nieuwe ŠKODA FABIA heeft een bredere dakspoiler en zijvinnetjes die de luchtstromen achteraan optimaliseren. Kleinere en specifiek ontworpen buitenspiegelkappen verlagen de luchtweerstand nog verder en richten de luchtstroom op een gerichte manier naar achteren. Vooraan wordt de lucht op een bijzonder aerodynamische manier dicht bij de flanken en de wielen geleid door openingen in de voorbumper, gekend als luchtgordijnen. Omdat ongeveer 25% van de luchtweerstand alleen al door de velgen wordt veroorzaakt, heeft ŠKODA nu ook speciale kunststof sierlijsten in de FABIA aangebracht om de aerodynamica van de lichtmetalen velgen te verbeteren - dit is een primeur. Deze bekledingen zijn geschikt voor de Proxima en Procyon velgen. Twaalf panelen bedekken nu een groter deel van de onderkant van de wagen in plaats van drie, vooral op de plaatsen die cruciaal zijn voor de aerodynamica, zoals de motorruimte en de assen.

Minder lawaai dankzij aero-akoestische simulaties

Bij de ontwikkeling van de FABIA heeft ŠKODA voor het eerst nieuwe aero-akoestische simulatiemethodes gebruikt om windgeluiden te verminderen. Met behulp van berekeningen op basis van CFD-simulaties kunnen luchtwervelingen en luchtstromen op het koetswerk en trillingen op de zijruiten worden gedetecteerd die fluitende geluiden kunnen veroorzaken en het lawaai aan boord kunnen versterken. Op die manier kunnen geluidsbronnen worden opgespoord en geëlimineerd door bijvoorbeeld de positie van de buitenspiegels aan te passen.

Nieuwe kleuren en velgen met een diameter van tot 18 duim

Er is keuze uit negen koetswerkkleuren voor de nieuwe ŠKODA FABIA, waarbij de twee metaalkleuren Phoenix Orange en Graphite Grey hun debuut beleven bij respectievelijk het merk en het model. De metaalkleur Graphite Grey en de parelmoerlak Black Magic kunnen ook worden gekozen als contrasterende kleur voor het dak, de buitenspiegelkappen en de rand van het ŠKODA-radiatorrooster. De velgopties omvatten 14- en 15-duimse stalen velgen, naast negen verschillende lichtmetalen velgen van 15 tot 18 duim. De optionele gepolijste 18-duimse velgen Libra zijn de topversies.

Interieur: meer ruimte, meer comfortelementen en grote schermen

Het interieur van de FABIA houdt een perfect evenwicht tussen emotie en ergonomie. Visueel wordt het gekenmerkt door het zwevende infotainmentscherm tot 9,2 duim. Naast de state-of-the-art infotainment systemen kan de FABIA voor het eerst ook worden uitgerust met een 10,25-duims digitaal instrumentenbord. Comfortelementen gekend in modellen uit hogere segmenten zoals een verwarmde voorruit en een verwarmd stuurwiel zijn ook opties die hun debuut beleven in de FABIA. De ŠKODA FABIA komt eerst op de markt in drie uitrustingsniveaus.

Connectiviteit: altijd online en draadloos verbonden

ŠKODA heeft de nieuwe FABIA uitgerust met infotainmentsystemen met schermen tot 9,2 duim. De kleine wagen is steeds online dankzij een ingebouwde eSIM. Die maakt het mogelijk om internetradio te ontvangen of toegang te krijgen tot het brede aanbod aan ŠKODA Connect mobiele onlinediensten en de jongste infotainmentapps. Smartphones kunnen met de wagen worden verbonden via Wireless SmartLink zonder dat een kabel nodig is, en ze kunnen inductief worden opgeladen in de Phone Box. Amundsen, het hoogwaardige infotainmentsysteem, kan ook bediend worden met gebaren en via de digitale spraakassistent Laura.

Veiligheid: nieuwe rijhulpsystemen en tot negen airbags

Met tot negen airbags is de nieuwe ŠKODA FABIA een van de veiligste kleine wagens op de markt. Omdat de FABIA voortaan wordt gebouwd op het modulaire platform MQB-A0 zijn de actieve en passieve veiligheidssystemen verder verbeterd, met onder meer rijhulpsystemen die voordien het exclusieve voorrecht waren van modellen uit hogere segmenten. Zo beleven bijvoorbeeld Travel Assist en Park Assist hun debuut in de FABIA.

Tot negen airbags om passagiers bij een ongeval te beschermen

De nieuwe FABIA komt standaard met airbags voor de bestuurder en de voorste passagier, gordijnairbags en zijdelingse airbags voorin. Een knieairbag voor de bestuurder en zijdelingse airbags achterin zijn als optie verkrijgbaar om de veiligheid nog verder te verbeteren. ISOFIX- en top tether-verankeringspunten op de achterbank maken deel uit van de standaarduitrusting en zijn als optie verkrijgbaar op de voorste passagiersstoel. De top tether-ogen op de rugleuning van de voorste passagiersstoel en van de buitenste zitplaatsen van de achterbank maken dat in de FABIA drie kinderstoeltjes veilig kunnen worden bevestigd.

Motoren: lager brandstofverbruik, groter rijbereik

Meer keuze en een bredere spreiding van de vermogens: in de vierde generatie van de ŠKODA FABIA is keuze uit veel meer motorversies dan in zijn voorganger. ŠKODA biedt in de kleine wagen vijf motoren aan uit de jongste Volkswagen-groep EVO-generatie. Alle motoren voldoen aan de strenge Euro 6d-uitstootnorm. Het vermogen ligt tussen de 48 kW (65 pk) en de 110 kW (150 pk). Vier van de vijf motoren geraken in combinatie met de optionele tank van 50 liter meer dan 900 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus.

 

De FABIA maakt al 20 jaar lang integraal deel uit van onze portfolio en belichaamt als geen ander model de kernwaarden van ons merk. De jongste generatie heeft alles in huis om naadloos verder te bouwen op het succes van zijn voorgangers. Hij biedt meer ruimte dan zijn rivalen, perfecte connectiviteit, geavanceerde rijhulpsystemen en een emotioneel design – met andere woorden: al het nodige, en nog een beetje meer.
Door Thomas Schäfer, de CEO van ŠKODA AUTO CEO
Photo 1 / 1