Bestuurders van BEV's zoals de nieuwe ŠKODA ENYAQ iV hoeven zich geen zorgen te maken over veiligheidsrisico's of elektrische schokken. Uit studies van ongevallenonderzoekers en verzekeringsmaatschappijen blijkt dat elektrische voertuigen even veilig zijn als wagens met een verbrandingsmotor.

Elektrische voertuigen even veilig als diesel en benzine

In tegenstelling tot wat soms wordt aangenomen, houdt het hoogspanningssysteem van een elektrisch voertuig geen enkel risico op elektrische schokken in, noch tijdens het rijden, noch tijdens het opladen. Geavanceerde veiligheidstechnologie met stroomonderbrekers en uitgebreide sensoren garandeert veiligheid. Alle elektrische onderdelen zijn volledig beschermd, zodat er geen risico op elektrische schokken bestaat, zelfs niet in de carwash, bij overstromingen of bij opladen in de regen. Het oplaadproces wordt bijvoorbeeld pas gestart wanneer de automatische systeemcontrole een veilige verbinding tussen het voertuig en het oplaadstation heeft vastgesteld. Als een fout wordt ontdekt, wordt de elektriciteitstoevoer naar de batterij onmiddellijk gestopt. Bovendien hebben talrijke studies aangetoond dat het brandrisico in een elektrisch voertuig even laag is als in voertuigen met een verbrandingsmotor. Daarenboven betekent het concept van een elektrisch voertuig dat er geen ontvlambare brandstof aan boord is. Vanuit technisch oogpunt achten deskundigen de spontane ontbranding van een intacte lithium-ionbatterij of de explosie van een brandend elektrisch voertuig praktisch onmogelijk.

Aandrijvingsbatterij geïnstalleerd met crashveiligheid in het achterhoofd

De aandrijvingsbatterij in de ŠKODA ENYAQ iV is aan de onderzijde van de wagen gemonteerd, waar hij tegen vervorming is beschermd. Crashtests bewijzen dat moderne elektrische voertuigen bij een ongeval even goed presteren als wagens met een verbrandingsmotor. Zo behaalde de ENYAQ iV de hoogste score van vijf sterren in de Euro NCAP-referentietest voor crashveiligheid, net als talrijke andere ŠKODA-modellen. Het hoogspanningssysteem aan boord houdt geen verhoogd risico in bij een ongeval; de elektrische onderdelen worden binnen milliseconden na een botsing automatisch losgekoppeld van de batterij. De bestuurder, de passagiers, andere bij het ongeval betrokken personen en reddingswerkers zijn aldus beschermd tegen elektrische schokken. De crashtest heeft aangetoond dat het batterijpakket, dat goed is afgeschermd in de vloer van het voertuig, onbeschadigd blijft ondanks de vervorming van het koetswerk.