Volkswagen

De terugkeer van een icoon! Met de ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo brengt Volkswagen het DNA van de T1 naar het heden – en de toekomst. Net als het eerste busje uit 1950 zijn de nieuwe modellen helder en functioneel vormgegeven, terwijl ze tegelijkertijd veel emoties opwekken. Maar hoe hebben de Volkswagen-designers dit bereikt? De dames en heren geven exclusieve inzichten in hun werk.

 

“De T1 was een icoon van de jaren vijftig”, zegt Jozef Kabaň, verantwoordelijke Volkswagen Design. “Met de ID. Buzz transporteren we zijn DNA naar het tijdperk van de elektrische mobiliteit. Hij brengt met succes de genen en stijlelementen van het icoon over naar het digitale tijdperk. De ID. Buzz is tijdloos, duurzaam en extreem functioneel. Deze kenmerken maken hem uniek. Hij wekt veel sympathie en verbondenheid bij omstanders en andere weggebruikers."

Met de ID. Buzz betreedt Volkswagen een nieuw marktsegment en versnelt het zo zijn elektro-offensief in alle voertuigklassen in het kader van de ACCELERATE-strategie. Tegen 2030 moet minstens 70 procent van de verkoop van Volkswagen in Europa bestaan uit zuiver elektrische auto’s, wat neerkomt op meer dan 1 miljoen voertuigen. In Noord-Amerika en China moet het aandeel van e-auto's minstens 50 procent bedragen.

 

Helder karakter. 

Met hun unieke lijnenspel zijn de ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo – d.w.z. de Bus en de Transporter – gebaseerd op hun voorvader. “Een icoon heeft veel te maken met eenvoud”, zegt Marco Antonio Pavone, verantwoordelijk voor Exterior Design Volkswagen. “Elk kind kan met een paar lijnen een auto als de T1 tekenen. En als ik de ID. Buzz zie, kan ik zeggen: ‘Wow, dat hebben we ook hier perfect voor elkaar gekregen.’” Roland Faller, verantwoordelijk voor Exterior Design Volkswagen Commercial Vehicles, voegt hieraan toe: “De ID. Buzz Cargo is niet zomaar een praktische bestelwagen. Met zijn expressieve design en grote functionaliteit is dit een opmerkelijke innovatie.”

V-vorm en groot VW-logo. 

Alleen al aan de voorzijde is te zien hoe sterk de twee nieuwe modellen het design-DNA van het oude model overnemen en zo een glimlach ontlokken aan de omstanders. De V-vormige motorkap en het grote, prominente VW-logo verlenen de neus een charismatische uitstraling, terwijl een lichtstrip de koplampen verbindt. Op de flanken en achteraan wordt de scheiding van het design in een bovenste en onderste zone doorgetrokken. Die valt vooral op met de optionele tweekleurige lakafwerking, nog zo’n verwijzing naar de historische T1.

Sleutelwoord: ‘koplampen’. 

Zoals alle ID.-modellen zet ook de ID. Buzz volop in op ledverlichting: optioneel is IQ.LIGHT verkrijgbaar. Zijn ledmatrixkoplampen dragen sterk bij tot de identiteit van de auto, aldus Urs Rahmel, verantwoordelijke van het licht- en velgdesign: “Voor ons was het belangrijk om de auto met lichtanimaties een zeker menselijk karakter te geven. Vandaar dat de ID. Buzz intelligent met zijn omgeving in interactie gaat.” Rahmels collega Sandra Sturmat legt uit: “Als lid van de ID.-familie start ook bij de ID. Buzz een welkomstscenario wanneer de bestuurder de ID. Buzz nadert. Daarbij lijkt het alsof de auto zijn ogen opent, alsof hij oogcontact zoekt. Wij geloven dat deze interactie de emotionele vonk doet overslaan.”

Foto 1 / 1