Volkswagen

On the ‘Way to ZERO’: Met de nieuwe ID.5 breidt Volkswagen zijn succesvolle ID.-familie uit. Hiermee versnelt het bedrijf de elektrificatie van zijn nieuwe auto’s en maakt het tevens zijn intrede in een nieuw marktsegment. De elegante en expressieve elektrische SUV-coupé beschikt over de nieuwe ID.Software 3.0 met onder meer verbeterde oplaadprestaties en spraakbediening. Met het gebruik van zwermdata en de nieuwste generatie rijhulpsystemen zet Volkswagen bovendien de volgende stap naar geautomatiseerd rijden.

"De ID.5 is elektrisch, sportief en elegant. Onze premium SUV-coupé met zuiver elektrische aandrijving is een nieuwe mijlpaal in onze ACCELERATE-strategie", zegt Ralf Brandstätter, CEO van het merk. "Hij biedt lokaal CO2-neutraal rijplezier voor een kieskeurige klantengroep. Met de ID.5 boren we een volledig nieuw marktsegment aan."

Elegant en dynamisch design, uitstekende aerodynamica, rijbereiken die ideaal zijn voor dagelijks gebruik. De nieuwe ID.5 en de sportieve ID.5 GTX met dual-motor vierwielaandrijving zijn de nieuwe topmodellen van de ID.-familie, perfect geschikt voor de lange afstand. De eerste elektrische SUV-coupé van Volkswagen is zoals alle ID.-modellen gebaseerd op het modulaire elektrische platform MEB van Volkswagen. 

"De ID.5 vertegenwoordigt de koetswerkstijl van de toekomst: aerodynamisch, expressief, sportief en dankzij het MEB-platform met korte overhangen", aldus Jozef Kabaň, hoofd van Volkswagen Design. "Daardoor konden we ondanks de dynamische daklijn toch een groot interieur realiseren. Dat was voorheen niet mogelijk."

De nieuwe softwaregeneratie 3.0 maakt updates en de installatie van extra functies ‘over-the-air’ mogelijk. Hierdoor kan de ID.5 lange tijd up-to-date blijven. Innovatieve rijhulpsystemen zoals Travel Assist met zwermdata zorgen voor een nog meer ontspannen en anticiperende rijervaring. De nieuwe optionele Park Assist Plus met Memory-functie voert op verzoek gepersonaliseerde inparkeermanoeuvres uit.

De 4.599 mm (ID.5 GTX: 4.582 mm) lange elektrische SUV-coupé van Volkswagen komt in 2022 op de markt in drie motorversies. De ID.5 wordt aangedreven door een achterin geplaatste elektromotor. In de ID.5 GTX vormen één elektromotor op de vooras en één op de achteras de dual-motor vierwielaandrijving. 

"De elektronische rijdynamiekmanager is een baanbrekende ontwikkeling van Volkswagen", zegt Thomas Ulbrich, lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. "We hebben het systeem gekoppeld aan andere belangrijke regelsystemen; in de ID.5 GTX werkt het ook samen met de sturing van de vierwielaandrijving. Sportief rijplezier, tractie en rijveiligheid staan daardoor op een heel nieuw topniveau."

Alle ID.5-aandrijvingen maken gebruik van een grote batterij, geschikt voor lange afstanden. De lage luchtweerstandscoëfficiënten van 0,26 en 0,27 (ID.5 GTX) bevorderen de efficiëntie en het rijbereik. De geïntegreerde spoiler in de wijd opengaande, aerodynamisch gevormde achterklep draagt daartoe bij. Voor een optimale luchtcirculatie gaan de elektrische koelroosters aan de voorkant van de auto alleen open wanneer dat nodig is.

De nieuwe elektrische SUV-coupé van Volkswagen oogt typisch en uniek vanuit elk perspectief. De karakteristieke ledtechnologie met lichtstrips voor (optioneel) en achter identificeert de ID.5 onmiskenbaar als een lid van de ID.-familie. Onder andere de verfijnde bumper, de gelakte deurbekleding en de nieuwe daklijn onderscheiden de elektrische SUV-coupé van de wereldauto ID.4. Het expressieve coupédesign is zeer herkenbaar. De ID.5 GTX oogt nog dynamischer met zijn grotere luchtinlaat en de standaard IQ.Light-ledmatrixkoplampen met intelligent groot licht en 3D-ledachterlichten. Zijn rijdynamiekmanager verbindt de regelsystemen van de aandrijving en het onderstel met elkaar. Een optioneel adaptief DCC-onderstel zorgt voor de best mogelijke rijdynamiek. In de rijmodus D freewheelen de ID.5 en ID.5 GTX, in de modus B recupereren ze. 

De nieuwe koetswerkstijl en het loungeachtige interieurconcept onderstrepen de innovatieve kracht van Volkswagen en zijn ID.-familie. Ondanks de coupéachtige vormgeving heeft de ID.5 achterin slechts 12 mm minder hoofdruimte dan de Volkswagen ID.4. De lange wielbasis van 2.766 mm biedt een interieurruimte die vergelijkbaar is met die van een SUV uit hogere voertuigklassen. De bagageruimte heeft een inhoud tot 549 liter. Materiaalkeuze en afwerking zijn van een ongezien hoog niveau. De bekledingsmaterialen variëren naargelang de interieurvariant. Geperforeerde ID.-logo's in het bovenste deel van de rugleuningen kenmerken de optionele topsportstoelen.

De hypermoderne Digital Cockpit biedt een nieuw bedieningsconcept. Het scherm voor de bestuurder en het multimediasysteem met hoge resolutie maken indruk met hun briljante weergave. Extra informatie wordt in het gezichtsveld van de bestuurder geprojecteerd door een nieuw optioneel head-updisplay met augmented reality. De nieuwe ID.Software 3.0 verbetert onder andere de natuurlijke spraakbesturing ("Hallo ID."). Deze leert nu zelf en biedt online toegang tot informatie uit de cloud. De sfeerverlichting met maximaal 30 kleuren zorgt op verzoek voor verlichting. We Connect-diensten laten de bestuurder genieten van online verkeersinformatie in real time, online kaartupdates, informatie over oplaadstations, webradio en nog veel meer. 

Met de Car2X-communicatie tilt Volkswagen de veiligheid naar een nieuw niveau. Gegevens van compatibele voertuigen in het Volkswagen-wagenpark en signalen van de infrastructuur binnen een straal van maximaal 800 meter kunnen in een fractie van een seconde lokaal worden verwerkt en waarschuwen voor gevarenzones, ongevallen en stilstaand verkeer. ID. Light in de cockpit ondersteunt die waarschuwingen visueel.

Met de ID.5 en ID.5 GTX boort Volkswagen een nieuw marktsegment aan en versnelt het zijn elektrische campagne in alle voertuigklassen in het kader van de ACCELERATE-strategie. Tegen 2030 moet minstens 70 procent van de verkoop van Volkswagen in Europa bestaan uit zuiver elektrische auto's, wat neerkomt op meer dan een miljoen voertuigen. In Noord-Amerika en China moet het aandeel van elektrische auto's ten minste 50 procent bedragen. Om deze doelstellingen te halen zal Volkswagen elk jaar minstens één nieuwe elektrische auto op de markt brengen. De CO2-uitstoot per voertuig moet tegen 2030 met tot 40 procent afgenomen zijn. Op zijn ‘Way to ZERO’ wil het bedrijf uiterlijk tegen 2050 koolstofneutraal zijn.

De nieuwe ID.5 en de sportieve topversie ID.5 GTX met dual-motor vierwielaandrijving worden gebouwd in de Volkswagen-fabriek in Zwickau en worden met een CO2-neutrale balans aan de klanten overhandigd. Als ze worden opgeladen met 100 procent groene stroom, rijden ze vandaag al vrijwel klimaatneutraal. Met We Charge biedt Volkswagen het snelst groeiende ecosysteem voor comfortabel, geconnecteerd en duurzaam opladen. Het omvat al ongeveer 250.000 oplaadpunten in heel Europa. Via de standaard Mode 3-kabel laadt de elektrische SUV-coupé ook onderweg op met wisselstroom (AC) tot 11 kW. Aan een snellaadstation kan het laadvermogen standaard oplopen tot 135 kW.

Vraag meer informatie aan
Maak een afspraak/Live Video Call