Volkswagen Bedrijfsvoertuigen

Slechts een paar moderne wagens hebben een cultstatus. Eén daarvan is een busje: de Multivan. In wereldpremière stelt Volkswagen Bedrijfsvoertuigen nu een volledig nieuw ontworpen generatie van de bestseller voor. De nieuwe Bulli is op het modulaire MQB-platform van Volkswagen gebaseerd. Technisch gezien, maakt het busje een grote sprong: voortaan zal het aandrijvingsgamma als nieuwigheid een plug-inhybride omvatten; de Multivan wordt dus tijdelijk een voertuig met nuluitstoot. Bovendien vindt een nieuwe ontwikkelingsfase van de modernste rijhulp-, bedienings- en infotainmentsystemen zijn weg naar de reeks. Ook op het gebied van de crashveiligheid is de vooruitgang maximaal. Het unieke design-DNA van de Bulli is evolutionair verder ontwikkeld: geen enkele ander busje wordt al meer dan 70 jaar gebouwd, en is generatie na generatie visueel geslepen als een diamant. Daarom is de nieuwe Multivan ook meteen herkenbaar als een afstammeling van de legendarische T1.

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen luidt een nieuw tijdperk in met de wereldpremière van de zevende generatie Bulli’s. Dit decennium zal in het teken staan van de veelzijdige elektrificatie van aandrijvingen en de komst van automatisch rijden. Tegen deze achtergrond zal het Bulli-gamma in de toekomst in drie pijlers worden opgedeeld: de Multivan- en Transporter 6.1-reeksen en de in serie geproduceerde versies van de ID.BUZZ, die in 2022 op de markt zullen komen. Elk van deze pijlers is van fundamenteel belang: de T6.1 blijft als Transporter en Caravelle de specialist voor commercieel gebruik en als California het motorhome-icoon. Met het ID.BUZZ lifestyle busje en de ID.BUZZ Cargo bestelwagen op maat van het stadsleven, zullen twee zuiver elektrische modellen in de toekomst nieuwe segmenten aansnijden. De nieuwe Multivan zal vanaf dit jaar de rol van de bijzonder getalenteerde allrounder overnemen: in de Multivan eHybrid-versie met plug-inhybride aandrijving wordt hij ook tijdelijk een nuluitstootvoertuig; tegelijkertijd beveelt hij zich met zijn grote totale rijbereik aan als een busje voor de lange afstand. Tot 4.053 liter koffervolume kan hij ook elke verhuizing en al het sportmateriaal - behalve dan zweefvliegtuigen en zeilboten - gemakkelijk aan. En zelfs die kan de nieuwe Multivan aan, dankzij een trekvermogen tot 2.000 kg. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft de vrijheid genomen om de Multivan van de eerste tot de laatste millimeter opnieuw na te bouwen. De basis hiervoor werd voor het eerst gelegd door het modulaire MQB-platform, kortweg MQB.

De nieuwe generatie van de Multivan zal in de tweede helft van het jaar worden gelanceerd.

Multi Utility Vehicle - één busje, ontelbare mogelijkheden

Met het busje, dat plaats biedt aan maximaal zeven passagiers en verkrijgbaar is in de drie versies Multivan, Life en Style, brengt Volkswagen Bedrijfsvoertuigen een speciaal, nieuw gevoel van rijden over naar het geconnecteerde en gedigitaliseerde heden en toekomst. Het Multi Utility Vehicle (MUV) is in de eerste plaats ontworpen voor gezinnen en sportieve, actieve mensen, en past met zijn volledig nieuw ontwikkelde zit- en laadruimte in talloze mobiliteitsscenario's. Dit geldt des te meer omdat Volkswagen Bedrijfsvoertuigen de nieuwe Multivan naast het basismodel ook zal aanbieden als verlengde versie met een nog grotere laadruimte. Daarnaast voorspellen prognoses ook dat de nieuwe Bulli zijn marktaandeel als zakenbusje en exclusieve shuttle nog zal uitbreiden dankzij zijn veelzijdigheid en hoogwaardige, loungeachtige interieur.

Plaatselijk uitstootvrij - de eerste Multivan met plug-inhybride aandrijving

Een van de belangrijkste parameters in het bestek was de eis dat de nieuwe Multivan, in tegenstelling tot zijn voorganger, ook met een plug-inhybride systeem op de markt moest worden gebracht. De reden: alleen dit type aandrijving combineert uitstootvrij rijden in de stad met een zeer groot rijbereik en een laag totaalverbruik. De Multivan met plug-inhybride aandrijving draagt de extra aanduiding eHybrid. Systeemvermogen van de elektromotor plus turbobenzinemotor (TSI): 160 kW / 218 pk.

De eHybrid van de nieuwe Multivan in detail

De eerste Multivan met plug-inhybride aandrijving draagt de extra aanduiding eHybrid. De elektromotor ontwikkelt 85 kW / 116 pk; de 1.395 cm³ viercilinder turbobenzinemotor ontwikkelt 110 kW / 150 pk. Het systeemvermogen door de koppeling van beide aandrijvingen bedraagt 160 kW / 218 pk. Het maximumkoppel van het systeem bedraagt 350 Nm.

Charismatisch koetswerk – DNA van het beroemdste busjesdesign ter wereld

Het design is nieuw en toch duidelijk Multivan. Het blijft uniek door de oorsprong van deze reeks. "De nieuwe Multivan draagt onmiskenbaar de genen van het beroemdste busjesdesign ter wereld," aldus Albert Kirzinger, hoofdontwerper bij Volkswagen Bedrijfsvoertuigen. Het is duidelijk dat het DNA van de voorgangers een doorslaggevende invloed heeft op het design van de nieuwe Multivan. Kirzinger verduidelijkt: "We hebben het onmiskenbare karakter van dit icoon een grote stap voorwaarts gebracht en zijn toch trouw gebleven aan de typische Bulli-lijn. Zo halen we bewust de horizontale karakterlijn van een T3 aan die het koetswerk omvat". In de nieuwe Multivan wordt deze karakterlijn verfijnd door een chroom-look toepassing vanaf de Style uitrustingslijn. Dit kleurcontrast met het lakwerk benadrukt de karakterlijn nog meer dan bij de T3 – de derde generatie van de Bulli en tegelijk de eerste generatie van de Multivan. Als de nieuwe Multivan wordt besteld in een tweekleurige lakafwerking, scheidt de karakterlijn ook de kleuren van elkaar.

Nieuwe functies: automatische openen en interactief licht

Het koetswerk van de Multivan is niet alleen opnieuw ontworpen, maar ook technisch opnieuw uitgedacht. Zo is het voor het eerst in een Bulli mogelijk om met een eenvoudige voetbeweging de optionele elektrisch bediende achterklep te openen door middel van gebarenbediening (Easy open & close). Nieuw is dat dit ook werkt in combinatie met de schuifdeuren, die vanaf de uitrustingsversie Style standaard elektrisch openen en sluiten. De functie is als optie verkrijgbaar voor de versies Multivan en Life - beide standaard met twee manueel bediende schuifdeuren (Life: met sluithulpen voor de schuifdeuren en de achterklep). De elektrisch bediende schuifdeuren kunnen ook van buitenaf met een voetbeweging worden geopend via Easy open; van binnenuit kunnen ze ook worden geopend en gesloten via knoppen in de dashboards rechts van het infotainmentsysteem, in combinatie met de bijbehorende handvatschakelaars.

Het DNA van het veelzijdige T-verhaal leeft voort. In een compleet nieuwe Multivan, die op het eerste gezicht toch een typische Bulli is. Met een karaktervolle, sympathieke uitstraling en een strak, tijdloos ontwerp.
Door Albert Kirzinger, hoofdontwerper bij Volkswagen Bedrijfsvoertuigen
Foto 1 / 1