Volkswagen Bedrijfsvoertuigen
  • Koetswerk en design van de T1 ‘Samba-bus’ smelten samen met moderne elektrische aandrijfcomponenten
  • Nieuwe elektrische T1 slaat brug tussen de elektrische T2 Transporter (1972 tot 1979) en de ID. Buzz (vanaf 2022)

Steeds meer eigenaars van een oude VW Transporter, ook bekend onder de namen ‘Bulli’, ‘Combi’ en ‘Busje’, willen kunnen rijden met een uitstootvrije oldtimer die is uitgerust met een moderne elektrische aandrijving. Met de nieuwe e-BULLI toont Volkswagen Commercial Vehicles nu hoe een dergelijke klassieker van de toekomst eruit zou kunnen zien. Volkswagen Commerial Vehicles verzoent het icoon daarbij met de charme van uitstootvrij rijden. Al in 1972 lanceerde Volkswagen een eerste elektrische Transporter. Toen vormde de T2 de basis. De e-BULLI van 2020 is nu gebaseerd op de T1, een ‘Samba-bus’ die in 1966 geproduceerd werd, naar Los Angeles geëxporteerd werd en later naar Europa teruggebracht werd. Nu is hij helemaal heropgebouwd en met een moderne elektrische aandrijving uitgerust. Volkswagen Commercial Vehicles zal de e-BULLI voor het eerst aan het publiek presenteren tijdens de Techno-Classica in Essen, die zou plaatsvinden van 25 tot 29 maart, maar gezien de omstandigheden verplaatst is naar juni.

In metropolen als Parijs of Londen wordt het vanwege allerhande beperkingen steeds moeilijker en vaak ook duurder om met een klassieker te rijden. Over het algemeen willen meer mensen dan ooit daarom een elektrische aandrijving voor hun young- en oldtimer. En dat is waar Volkswagen Commercial Vehicles met de e-BULLI op inspeelt: deze cross-over van een historische basis en elektrische aandrijftechnologie moet een blik bieden op de toekomst van de klassieker.

De elektrische aandrijving van de ‘Samba-bus’

De elektrische aandrijving van de ‘Samba-bus’ ontstond op basis van de aandrijf- en batterijtechniek van Volkswagen Group Components. Ze bestaat uit standaardonderdelen van de nieuwste elektrische voertuigen van Volkswagen. Zo werd in de e-BULLI het meest geavanceerde ontwikkelingsniveau van uitstootvrije techniek toegepast. Bovendien kreeg de showcar een modern en veilig chassis.

Design

Het designdepartement van Volkswagen Commercial Vehicles ontwikkelde in samenwerking met Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimer en het communicatiedepartement een even vooruitstrevend als stijlvol exterieur- en interieurconcept. En zo slaat de e-BULLI een brug tussen de historische elektrische T2 Transporter (1972-1979) en de toekomstige ID. Buzz (vanaf 2020). Een fascinerende symbiose van traditie en moderniteit, zowel optisch en technisch als op het vlak van rijdynamiek.

De eerste schetsen maken duidelijk wat er met de e-BULLI gecreëerd werd in het designcentrum van Volkswagen Commercial Vehicles: een hoogtechnologische klassieker voor tijdreizigers. De designers hebben het exterieur van het icoon met veel fingerspitzengefühl gemoderniseerd. Het zijn details zoals de nieuwe ronde ledkoplampen, die aan de buitenkant blijk geven van de transformatie naar de moderne tijd. Een blik door de ruiten op het interieur toont pas echt dat bepaalde zaken niet zijn zoals men ze in de T1 zou verwachten.

De designers van Volkswagen Commercial Vehicles hebben veel nieuw ontworpen in het interieur, zonder daarbij ook maar een seconde het origineel uit het oog te verliezen. De lederen stoelen behoren tot de nieuwe features; tussen de bestuurdersstoel en de passagiersstoel bevindt zich de volledig nieuwe selectiehendel van de automatische versnellingsbak. De massiefhouten vloer doet denken aan het dek van een schip. In combinatie met een groot vouwdak krijgt deze moderne ‘Samba-bus’ een bijna maritiem karakter. Zich geruisloos voortbewegen en daarbij de natuur voelen, dat is ongetwijfeld een van de belangrijkste belevingen in de e-BULLI.

Ook de cockpit werd behoedzaam aangepast. De snelheidsmeter blijft trouw aan het origineel, maar geeft nu de keuzestanden van de automatische versnellingsbak (P, R, N, D) weer met leds. Een klein maar fijn detail in het midden van de snelheidsmeter: een gestileerd BULLI-logo. Via een in de dakconsole geïntegreerde tablet worden de verschillende functies van de e-BULLI bediend en is een massa informatie te raadplegen.

 

Meer informatie

Foto 1 / 1